לפני ניתוח ברך

תרגילים למטופל כהכנה לפני ניתוח החלפת ברך

תרגילים לחיזוק שרירים:

מחקרים רבים הראו כי תרגילים לחיזוק השרירים סביב הברך (ארבע ראשי והמסטרינג), יכולים להפחית כאב, לשפר את טווח התנועה וכן לשפר את תפקוד הלב-ריאה כהכנה לקראת הניתוח. מסיבות אלו מומלץ לבצע התעמלות מתונה כמו הליכה, שחיה וכן רכיבה על אופניים, המסייעים לשיפור התפקוד הכללי. הציבו לעצמכם יעד ונסו להגיע לשלושה אימונים בשבוע שנמשכים 30-20 דקות לאימון.

הנחיות לביצוע תרגילי הכושר המקדימים לניתוח

לפניכם מספר תרגילי כושר לחיזוק השרירים לקראת הניתוח להחלפת מפרק הברך. אנא הקפידו על הנחיות אלו כדי לשמור על בריאותכם:
חזרות – רצוי להתחיל בעשר חזרות, המשיכו לתרגל עד להרגשת עייפות של השריר. ככל שהשריר מתחזק, תוכלו להעלאות את מספר החזרות לכל תרגיל.
תדירות מומלצת- פעם עד פעמיים ביום.
משך הזמן המומלץ לתרגיל- יש להישאר במנח התרגיל לפחות חמש שניות עד לשחרור.

1. דחיקת ברך-קרסול (למתחילים):

  • מנח: שכיבה במיטה עם רגליים לפנים וכריכת סדין סביב הקרסול.
  • תנועה ראשונה: כיפוף הברך בעזרת הסדין.
  • תנועה שנייה: יישור הברך כנגד התנגדות הסדין.

2. חיזוק פאסיבי של שריר הארבע ראשי בשכיבה:

  • מנח: בשכיבה עם רגליים לפנים.
  • תנועה: כיווץ שריר הארבע ראשי, דחיפת הברך לכיוון המיטה ומשיכת קצות אצבעות לכיוונך.

3. חיזוק שרירי ירך אחוריים (HAMSTRING) בעמידה:

  •  מנח: עמידה מול גב כיסא או קיר.
  • החזקתו בשתי ידיים.
  •  כיפוף הברך והנעת קרסול לכיוון העכוז.

ניתן לבצע תרגיל זה גם במנח ישיבה

  • כיפוף הברך בעזרת הרגל השנייה.

4. קימה מכיסא:

  • מנח: ישיבה כאשר שתי הידיים אוחזות את ידיות הכיסא.
  • תנועה: דחיפה עם הידיים והרמת העכוז.

5. חיזוק שריר התאומים:

  • מנח: עמידה מול קיר.
  • תנועה:  הרמת העקבים ועמידה על קצות אצבעות.

Illustrations by Limor Shaked
Sunnybrook's Holland Orthopaedic & Arthritic Centre and Mount Sinai Hospital has developed part of this material and this has been edited by Dr. Michael Drexler. Permission to add this link to my website has been granted by Sunnybrook Health Sciences Centre’s and Mount Sinai Hospital Guides for Patients Having Hip or Knee Replacement.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם