הרקע לניתוחים

אוסטאוארטריטיס (OSTEOARTHRITIS) – דלקת מפרקים ניוונית

אוסטאוארטריטיס (OSTEOARTHRITISOA) – דלקת מפרקים ניוונית

אוסטאוארטריטיס היא מחלת מפרקים כרונית בה מתרחש תהליך הדרגתי של הרס הסחוס המפרקי והעצם הסמוכה לו. מחלה זו הפכה לנפוצה ביותר בעולם המערבי כאשר ההסתברות לחלות באוסטאוארטריטיס עומדת סביב 10% מעל גיל 65 ומעל ל-80% בקרב בני ה-80 ומעלה מכלל האוכלוסייה. ההסתברות לחלות באוסטאוארטריטיס כפולה בקרב נשים.

הגורמים להיווצרות אוסטאוארטריטיס.

ישנם מספר גורמים להיווצרות אוסטאוארטריטיס ביניהם גורמים כלליים שנובעים מהזדקנות, השמנה ותורשה וגורמים מקומיים שנובעים משינויים ניווניים (Degenerative Osteoarthritis), שינויים דלקתיים (Rheumatoid Arthritis), טראומה למפרק ופגיעה בסחוס הפרקי, חוסר אספקת דם לעצם (Avascular Necrosis) כתוצאה מטראומה, נטילת סטרואידים, ושתיית אלכוהול.

מפרק הברך והירך הם המפרקים הגדולים בגוף ומושפעים מתהליכים ניווניים או מתהליכים דלקתיים אשר מובילים להגבלה בתנועה ולכאבים. מבחינה פתו-פיזיולוגית, המחלה מתאפיינת באיבוד שכבת הסחוס באזור המפרק עד העצם. בסחוס עצמו, לעומת העצם שמתחת, אין עיצבוב לכן חרף השחיקה, כל עוד הסחוס קיים אין כאבים, אך כאשר העצם מתחת לסחוס נחשפת מתחיל הכאב.

כאב הדרגת

מהם התסמינים לאוסטאוארטריטיס?

המופיע לסירוגין בעיקר בעת ביצוע פעילות ובהמשך מתפתח לכאב גם במצב מנוחה ושינה. כאבי בוקר, נוקשות והגבלה תפקודית של המפרק עד כדי איבוד התנועה, מצב זה מביא לירידה באיכות החיים, ומעלה את הסכנה למחלות נלוות אחרות.

הטיפול באוסטאוארטריטיס

הטיפול ב-OA נועד להביא לשליטה בכאב ולשיפור התפקוד היומי ונחלק למספר מישורים:

• הטיפול הלא תרופתי – התעמלות, שינויים בהרגלי החיים, ירידה במשקל והתאמת פעילות.
  • הטיפול התרופתי – תרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות (NSAIDs) והזרקות של סטרואידים ושל חומצה היאלורונית.
  • טיפול ביו-מכאני באמצעות סדים או באמצעות מכשור ביו-מכאני.
  • טיפול לא ניתוחי – נועד להפחתת העומס במפרק באמצעות סדים או תומכים (בייחוד לברך), הליכה עם מדרסים וביצוע תרגילי פיזיותרפיה.
  • טיפול ניתוחי – אוסטאוטומיה עם שינוי ציר הגפה (בעיקר בגיל הצעיר), ארתרוסקופיה והחלפת מפרק.

הטיפול הביו-מכאני לאוסטאוארטריטיס של הברך

הטיפול הביו-מכאני לאוסטאוארטריטיס של הברך כולל שני סוגי התערבויות שמביאות להקלה בכאב ולשיפור התפקוד אצל המטופלים:

סדים לרגליים – סד שמטרתו לייצב את כף הרגל ובכך להנמיך את פני השטח של המפרק. מחקרים שנעשו בקרב מטופלים עם אוסטאוארטריטיס של הברך מצאו כי ביכולתם של מייצבים אלה להפחית את הכאב ולשפר את התפקוד.

מכשיר ביו-מכאני – מכשיר מיוחד המולבש על הרגל וביכולתו לשנות את מרכז הלחץ במהלך ההליכה ולשפר את דפוסי ההליכה אצל מטופלים הסובלים מכאבים עקב אוסטאוארטריטיס של הברך. הטיפול באמצעות מכשיר זה מבוצע בהתאם לתוכנית אימונים ייעודית בסביבתו של המטופל.

ניתוח להחלפת המפרק בעקבות האוסטאוארטריטיס של הברך ובמפרקים אחרים.

ניתוח להחלפת מפרק מיועד למטופל עם כאב משמעותי במפרק, אשר פוגע ביכולתו לבצע פעילות יום יומית וזאת לאחר שהוכח באמצעות צילום כי המטופל חולה במחלת מפרק וכי הטיפולים השמרניים לא הביאו להטבה. רק לאחר קיום שני תנאים אלו הפתרון הניתוחי יישקל לחיוב במטרה להביא לשליטה בכאב ולשיפור התפקוד. ניתוח להחלפת מפרק ברך או ירך כולל החלפת פני השטח המפרקיים והסחוסיים במשתלי מתכת מלאכותיים שביניהם מפריד פלסטיק מיוחד. מחקרים ארוכי טווח מצביעים על שרידות משתלים לאורך 20-15 שנה לפחות ועל סיכויי הצלחה בטווח של 93%-97%.

לפרטים נוספים אודות הניתוח – צרו קשר.