שאלות ותשובות על הרובוט

השימוש ברובוט מגלם יתרונות רבים החל משלב תכנון הניתוח, דרך שלב היישום ועד לשלב ההחלמה. תכנון הניתוח מבוצע באמצעות מודל וירטואלי תלת-ממדי אשר נטען לתוכנה ייעודית מובנית בתוך הרובוט ומשמש את המנתח ליצירת התוכנית הטרום-ניתוחית בהתאמה פרטנית למטופל הן בהיבט זוויות החיתוך ותנועת המפרק, והן בהיבט בחירת המשתל המתקדם בהתאמה לאנטומיית המטופל. התוכנית הטיפולית מאפשרת לבצע חיתוכים מדויקים בעצם ללא פגיעה ברקמות מסביב ובדרך זו מקדמת את ההחלמה, את השיקום ואת החזרה המהירה לשגרה.   

בדרך כלל נהוג להציע ניתוח להחלפת מפרק לאחר שהטיפולים השמרניים לא הביאו להטבה, הכאב הפך לקבוע, מגביל את תנועתו של המטופל, פוגע באיכות חייו ומביא לסבל רב. ניתוח להחלפת מפרק ירך או ברך יכול להתבצע באמצעות רובוט חדשני ומתקדם להשגת תוצאות מדויקות, מהירות ואיכותיות ולחזרה מהירה לשגרה.  

רובוט בשירות החלפות המפרק קיים מתחילת שנות 2000. בארץ הרובוט קיים משנת 2014. מאז ועד היום בוצעו עשרות אלפי ניתוחים (בארץ ובעולם), שזכו להצלחה רבה והביאו לשיפור משמעותי באיכות חייהם של המטופלים ולשביעות רצון גבוהה.

הרובוט הינו כלי עזר המאפשר לרופא המנתח לבצע חיתוכי עצם מדויקים תוך מזעור הפגיעה ברקמות – שרירים, גידים ורצועות – ולהתאים את המשתל החדש בצורה האנטומית המיטבית ביותר. עד לעידן הרובוטיקה ניתוחים להחלפת מפרק בוצעו באמצעות מכשור כיוונון ידני, ואילו כיום הניתוחים מבוצעים באמצעות מערכת רובוטיקה ייעודית המאפשרת החלפת מפרקים חלקית או מלאה בעזרת תכנון מקדים וממוחשב ויישום התכנון בצורה המדויקת ביותר.

לא, הניתוח מבוצע על ידי המנתח, אשר נעזר במערכת הזרוע הרובוטית לצורך תכנון מקדים של הניתוח ולצורך ביצוע החיתוך, המנתח הוא זה שמדריך את התנועה והפעולה של הרובוט ומנהל את הניתוח.

עמידות השתלים בברך או בירך משתנה בין מטופל למטופל ותלויה ברמת הפעילות ובהחלמה. לרוב, מחקרים מציגים נתוני שרידות שעומדים על כ-20-15 שנים.

ניתן לשוב לנהוג לאחר כשבועיים (כשהניתוח בוצע בצד שמאל בנהיגה על רכב עם גיר אוטומטי) ועד שישה שבועות (כשניתוח בוצע בצד ימין בנהיגה על כל סוג רכב).

ישנה חשיבות גבוהה להנעת המפרק מיד לאחר הניתוח כאשר ההרדמה חולפת. מספר שעות מהניתוח ניתן יהיה להתחיל להתהלך, תחילה בעזרת הליכון ובהמשך בלעדיו, וזאת, בכדי לסגל תבנית הליכה נכונה שמתבטאת בהעברה נכונה של העומס בין הרגליים.

לאחר הניתוח המטופל נשאר לאשפוז לילה אחד שבמהלכו הוא מתחיל לתרגל תרגילי פיזיותרפיה פרטניים להנעת המפרק ולמניעת סיבוכי נשימה וקרישה ופוגש בפיזיותרפיסט אשר מדריך אותו לבצע תרגילי פיזיותרפיה ראשוניים. לאחר מכן המטופל משוחרר לביתו וממשיך בתהליך השיקום בסביבת מגוריו, כאשר פיזיותרפיסט מטעם קופת החולים יגיע לבקרו בביתו לצורך הדרכה ולהמשך תרגול.   

בהחלט, הן למקרים קלים והן למקרים מורכבים ביותר, שכן ההדמיה הטרום-ניתוחית מאפשרת לבצע תכנון מיטבי, למזער פגיעה ברקמות הסמוכות ובכך להאיץ את תהליך השיקום וההחלמה ואת החזרה לשגרה.

קיימים מספר רובוטים המפוזרים בכל בתי החולים הפרטיים.

החסרונות הם מיומנות המנתח ועלות הניתוח.

פעולות כירורגיות כרוכות בסיכונים ובסיבוכים שנובעים מההרדמה וממהלך הניתוח, ביניהן פגיעה ברקמות קרובות לאזור המנותח, עצבים, כלי דם, זיהום ותופעות הקשורות להרדמה כמו בחילות, הקאות, עצירות ועוד. ניתוח להחלפת מפרק באמצעות רובוט מבוצע לרוב תחת הרדמה חלקית (אפידורלית-ספינילית) ולכן ניתן עקרונית לשוב לאכול ולשתות מיד לאחר הניתוח ללא חשש לבחילות ולהקאות.

כמו כן התכנון המקדים באמצעות מערכת ייחודית ותוכנת תלת-ממד המדמה את המפרק מסייע למזער באופן משמעותי את הסיכון לפגיעה ברקמות סמוכות – מאפיין המאיץ את תהליך השיקום, ההחלמה והחזרה לשגרה. המחקרים והנתונים מצביעים על הסתברות שנעה בין אחוז אחד עד שני אחוזים לסיבוכים שונים הקשורים לניתוח ביניהם פריקה, פגיעה בעצבים, נוקשות במפרק והבדלים באורך הרגליים (בניתוחי ירך), לסיבוכים אלו יש מספר פתרונות, ונושא זה נידון באריכות בפגישת ההכנה לניתוח שנערכת בהרכב הכולל את הרופא המנתח, הרופא המרדים והמטופל.

ניתוחים להחלפת מפרקי ירך וברך באמצעות רובוט זוכים לשיעורי הצלחה גבוהים מאוד הודות לתכנון המוקפד ולמערכת המשוכללת המאפשרת תכנון מיטבי ודיוק מרבי, עם זאת לא ניתן להבטיח 100% הצלחה, אך בהחלט לרוב, הניתוח משפר את באיכות החיים כאשר הכאבים אינם מגבילים את התנועה, וחדלים להיות מרכז החיים.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם