לאחר ניתוח ברך

תרגילים לחיזוק הברך לאחר ניתוח

מטרת התרגילים לחיזוק השרירים ברגליים לאחר ניתוח ברך היא לאפשר יישור מלא של הברך וכיפוף של לפחות 90 מעלות, הגדלת טווח התנועה תסייע בביצוע פעולות שגרתיות כמו הליכה, עלייה וירידה במדרגות.

תרגילי שיקום ופיזיותרפיה מהיום הראשון ועד היום השלישי לאחר ניתוח ברך:

המלצות כלליות לתרגול: תרגלו לפחות פעמיים ביום במשך כ-15 דקות בכל תרגול.

תרגיל ראשון: הנעת כפות הרגליים והקרסוליים לשיפור זרימת הדם

  • מנח: בשכיבה על הגב או בישיבה במיטה, תוך שמירה על רגליים ישרות, הניעו את הקרסוליים קדימה ואחורה רחוק ככל האפשר.
  • דגשים לביצוע: בצעו תרגיל זה כאשר הברכיים ישרות ואתם מרגישים מתיחה של שרירי התאומים ושל שרירי הירך האחורית (המסטרינג).
  • תדירות מומלצת: רצוי לבצע תרגיל זה במשך כל שעות הערות כל 20 דקות.

תרגיל שני: כיווץ פאסיבי של שריר הארבע ראשי.

  • מנח: שכיבה במיטה על הגב כאשר בהונות כף הרגל מצביעות לתקרה.
  • דגשים לביצוע: כיווץ שריר הארבע ראשי בעזרת דחיפת חלקה האחורי של הברך כלפי המיטה והחזקה סטטית של מצב זה למשך חמש שניות.
  • חזרות: עשר פעמים.

אפשרות קלה יותר: ניתן לבצע את התרגיל גם עם סדין מגולגל מתחת לברך.

תרגיל שלישי: חיזוק אקטיבי של שריר הארבע ראשי.

  • מנח: בישיבה על המיטה.
  • עזרים: הניחו מגבת מגולגלת מתחת לברך.
  • דגשים לביצוע: הרימו את כף הרגל מהמיטה בעזרת כיווץ שריר הארבע ראשי, שימו לב שהברך צמודה בכל עת למגבת המגולגלת ואינה מתרוממת באוויר.
  • אפשרות קלה יותר לביצוע התרגיל בעזרת סדין: הרימו את כף הרגל בעזרת כיווץ שריר הארבע ראשי ומתיחת הסדין בידיים.
  • בשתי האפשרויות החזיקו את הרגיל באוויר למשך חמש שניות ולאחר מכן הורידו את הרגל באיטיות.
  • חזרות: עשר פעמים.

תרגיל רביעי: הרמת רגל ביישור.

  • מנח: שכיבה במיטה עם רגליים ישרות.
  • פעולה: כווץ שריר הארבע ראשי והחזקת רגל ישרה.
  • דגשים לביצוע: הרימו כל הרגל כ-30-20 סנטימטרים מעל המיטה, החזיקו את הרגל באוויר למשך חמש שניות ולאחר מכן הורידו את הרגל באיטיות.
  • חזרות: עשר פעמים.

תרגילים לאחר ניתוח ברך מהיום השלישי ואילך:

מספר ימים לאחר הניתוח ישנה חשיבות להפחתת העומס המופעל על המפרק לכן התרגילים הבאים נועדו לסייע לכם לתרגל פעולות יום יומיות בצורה נכונה.

  • המשיכו לבצע את ארבעת התרגילים הראשונים והוסיפו שלושה תרגילים נוספים.

תרגיל חמישי: כיפוף ברך מעמידה

  • מנח: עמידה כאשר הידיים נתמכות בשולחן או במשענת כיסא.
  • דגשים לתנועה: כיפוף הברך כאשר העקב באוויר, הורדת העקב לרצפה וחזרה למצב של ברך ישרה. החזיקו במצב זה עשר שניות.

חזרות: חמש פעמים.

תרגיל שישי: קימה מישיבה לעמידה .

  • מנח ראשוני: ישיבה בכיסא עם ידיות.
  • דגשים לביצוע: שמרו על ברכיים מכופפות כאשר כפות הרגליים מונחות במלואן על הרצפה.
  • תנועה: התרוממו לעמידה מלאה.
  • חזרות: עשר פעמים.

תרגיל שביעי: עלייה וירידת מדרגה

  • מנח: עמידה בתחתית מדרגה והחזקה במעקה.
  • תנועה: עליית מדרגה עם הרגל המכופפת וחזרה למטה.
  • חזרות: עשר פעמים.

לאחר התרגול

תסמיני כאבים ונפיחות קלים בברך ייתכנו לאחר התרגול וניתן להקל על אלו באמצעות שתי פעולות:

  1. הרמת הרגל על שתי כריות (הימנעו מלהניח כרית ישירות מתחת לברך אלא מתחת לשוק ולקרסול).
  2. קירור הברך באמצעות קרח עטוף במגבת למשך עשר דקות כל שעתיים לאורך היום.

Illustrations by Limor Shaked
Sunnybrook's Holland Orthopaedic & Arthritic Centre and Mount Sinai Hospital has developed part of this material and this has been edited by Dr. Michael Drexler. Permission to add this link to my website has been granted by Sunnybrook Health Sciences Centre’s and Mount Sinai Hospital Guides for Patients Having Hip or Knee Replacement.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם