החלפת מפרקים בקרב אנשים מבוגרים וכבדי משקל

ככל שהשנים חולפות, רקמות הסחוס במפרקים שלנו נשחקות ונחלשות. בחלוף הזמן, שחיקה זו עשויה לגרום לטווח רחב של תסמינים שעשויים לפגוע בתפקוד היום-יומי. כאבים, נוקשות והגבלה בטווח התנועה הן רק כמה מהתופעות עמן נתמודד.

משקל עודף, עשוי להאיץ משמעותית את התהליך ולדרוש טיפול כבר בגיל צעיר. אם בעבר החלפת מפרקים בקרב מבוגרים הייתה הליך מורכב ומסוכן, הרי שהיום יותר מאי פעם ניתן לבצע החלפת מפרק ברך או ירך ביעילות ועם תהליך התאוששות מהיר במיוחד.

כשזה מגיע למטופלים מבוגרים ובעלי עודף משקל, ישנם היבטים רבים שחשוב לקחת בחשבון כדי להבטיח תוצאות מיטביות בניתוח.

צפו בפרופ׳ דרקסלר מסביר על החלפת מפרקים במבוגרים ובכבדי משקל מתוך התכנית עם פרופ׳ קרסו:

כיצד נגדיר משקל עודף המסוכן למפרקים?

תקינות המשקל נמדדת על ידי מדד מסת הגוף, או BMI (Body Mass Index). ככל שה-BMI גבוה, כך השמנת היתר היא בהיקף גבוה יותר וטומנת בחובה יותר סיכונים בריאותיים. מחקרים רבים שנערכו מראים כי כבר כשה-BMI עולה על 30, הסבירות לפגיעות ברקמות החיבור עולה עד פי 3 ובקרב נשים, הסבירות גבוהה אף יותר. ככל שמדובר בהשמנת יתר מסוכנת (BMI 40 ומעלה), מדובר בסיכון גבוה מאוד. על מנת לסבר את האוזן, גבר בגובה 1.70 מ’ ייכנס אל תחום ההשמנה במשקל 87 ק”ג ומעלה.

אילו מורכבויות מכניסה השמנת יתר לניתוח החלפת מפרקים?

מעבר להעלאת הסיכון לפגיעה במפרקים, קיימים הסיכונים הטמונים במהלך ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך. השמנת היתר מחלישה את המערכת החיסונית ועשויה להקשות על תהליך ההחלמה מהניתוח ולחשוף את המטופל לזיהומים וסיבוכים. כמו כן, הסיכון הגבוה להפרעות בתפקוד הלבבי ובלחץ הדם, מעלה את סיכוני הניתוח בהרדמה.

לשבור את מעגל הקסמים השלילי

על אף שירידה במשקל היא הטיפול המומלץ היעיל והאמין ביותר למניעת נזק למפרקים, לעתים הנזק כבר נעשה והחלפת מפרק ברך היא בלתי נמנעת. יתרה מכך, ככל שהנזק מחמיר, פעילות גופנית הופכת למשימה קשה וכואבת יותר וקשה יותר לרדת במשקל. התערבות ניתוחית יכולה לשבור את מעגל הקסמים הזה ולאפשר להיכנס לכושר ולהוריד את המשקל ביתר קלות.

האם ניתן לבצע החלפת מפרק ירך או ברך גם בגיל מבוגר?

בעבר, ניתוחי החלפת מפרקים בקרב אנשים מבוגרים היו נדירים וטמנו בחובם סיכונים רבים. עם זאת, פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים בתחום השתלים האנטומיים והמכשור הרפואי מאפשרים לבצע את הניתוח בתהליך בטוח מאי פעם ועם שיקום מהיר יותר. משמעות הדבר היא כי כעת גם לבני גיל הזהב קיימת ההזדמנות לבצע החלפת מפרק ברך או ניתוח להחלפת מפרק ירך ולשפר את איכות חייהם.

בניתוחי החלפת מפרקים בקרב מבוגרים ניתנת השגחה מוקפדת יותר, הבדיקות לקראת הניתוח הן מעמיקות ומדוקדקות יותר ובמידת הצורך, יישאר המטופל למעקב באשפוז כדי להבטיח שההתאוששות עוברת בבטחה.

כל הדגשים לקראת ניתוח החלפת מפרקים

בין אם נדרש עבורנו ניתוח להחלפת מפרק ירך או החלפת מפרק ברך, הכנה ראויה לקראת הניתוח היא המפתח להצלחתו ולשיקום יעיל ואופטימלי.

בדיקות מקדימות
  • לקראת הניתוח, יש לוודא כי הרופא המנתח הפנה אותנו לבדיקות דם, צילום חזה, אק”ג וכי נמסרה לו כל ההיסטוריה הרפואית כדי לשלול סיכונים פוטנציאליים.
  • גם פגישה עם הרופא המרדים לפני הניתוח היא קריטית, בעיקר בקרב מבוגרים ובעלי עודף משקל, כדי להבטיח שהתהליך הניתוחי בטוח.
הכנות לקראת ההתאוששות והשיקום

ישנן מספר הכנות שחשוב שנבצע לקראת הניתוח.

  • יש לתאם מראש כי אדם קרוב ילך איתנו ביום הניתוח ויוכל ללוות אותנו הביתה.
  • יש לוודא כי ממתין לנו בבית ציוד עזר לתקופת ההתאוששות – ממקל או הליכון ועד אמצעי עזר לקימה מהמיטה ולשימוש במקלחת.
  • קופת החולים יכולה לייעד עבורך טיפול פיזיותרפיה שיתחיל מיד לאחר הניתוח. חשוב לתאם עמה מראה כדי לוודא שאכן תואם הטיפול.

 

לפרטים על ניתוח החלפת מפרק ברך או ירך, צרו קשר עם מרפאתו של פרופ׳ דרקסלר.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם