הסיבות השונות לכאבי ברכיים – דלקת בברך, שחיקת סחוס ומה שביניהם

הרגליים, מהוות מעין “עמודים” הנושאים את משקל הגוף, כאשר המפרקים מהווים אזורי מעבר והם  האזורים ה”חלשים”, המפרק כולל את מה שנמצא בתוכו- סחוס, מניסקוס, רצועות ומה שנמצא מסביב לו- גידים, שרירים, בורסה ועוד. בשל המרכיבים הרבים, עלולים לסבול מבעיות מסוגים שונים, אשר, את חלקן ניתן לפתור באמצעות קבלת טיפולים מקומיים כגון פיזיותרפיה, תרופות נוגדות דלקת, זריקות סטרואידים וחומצה היאלרונית, זריקות שונות אשר מגבירות את התהליך הדלקתי המקומי כגון PRP, טיפולים משלימים כמו דיקור וכן הלאה, ואילו האחרות – עשויות לדרוש התערבות כירורגית מקצועית.

הסיבות השכיחות ביותר לכאבי ברכיים
  • בורסיטיס – מצב של דלקת ונפיחות בבורסה – השק התת-עורי שתפקידו לחצוץ בין עצם לגיד. בברך, יש מס’ בורסות שיכולות לעבור תהליך דלקתי ולגרום להפרעה תפקודית.
  • טיפול:
    במצב קל- לרוב מקומי- משחות וכדורים נוגדי דלקת
    בינוני- זריקות סטרואידים
    כרוני- ניתוחי- כריתה של הבורסה
  • קרע במיניסקוס – המיניסקוס הוא רקמה אלסטית הממוקמת במפרק הברך ותפקידה לבלום את הזעזועים הנגרמים בעת התנועה ולפזר אותם באופן שווה.
    באנשים צעירים – קרע נגרם לרוב מטראומה סיבובית לברך. טיפול- לרוב ניתוחי ארתרוסקופי- כריתה של המניסקוס או תפירה שלו.
    במבוגרים – קרע נגרם לרוב כחלק מהשינויים הניווניים של כל הברך. טיפול- לרוב מקומי- נוגדי דלקת, זריקות סטרואידים ואם לא עובר- ארתרוסקופיה וניקוי המפרק.
  • כאב ברך פטלו-פמורלי – כאב בקדמת הברך הנוצר, לרוב מעלייה בעומס על הרקמות מסביב לפיקת הברך.
  • דלקת גיד פיקת הברך – דלקת בברך, שלרוב, שייכת לסוג Patellar tendinopathy ומופיעה, בעיקר, אצל ספורטאים-בנים/גברים צעירים (בגילאי 15-30).
  • טיפול ב- 2 הבעיות הנ”ל:
    – בצעירים- נגרם לרוב ממאמץ יתר לברך.
    – במצב קל- לרוב מקומי- משחות וכדורים נוגדי דלקת, פיזיותרפיה וחיזוק שריר ארבע ראשי, הורדת עומס מקומי על ידי הדבקת סטריפים מיוחדים.
    – בינוני, קשה- זריקות סטרואידים מקומיות.
  • Osgood Schlatter – חוסר התגרמות של חלק מגבשושית השוקה באזור אחז גיד הפיקה. מצב נפוץ אצל ספורטאים-בנים בגיל ההתבגרות. מאופיין בבליטתה של העצם שמתחת לברך וכאבים נקודתיים המתמקדים באזור זה.
    – במצב קל – לרוב מקומי- משחות וכדורים נוגדי דלקת, פיזיותרפיה וחיזוק שריר ארבע ראשי, הורדת עומס מקומי על ידי הדבקת סטריפים מיוחדים.
    – בינוני, קשה – כריתה של העצם העודפת באזור.
  • פריקת פיקת הברך – “יציאה” של עצם הפיקה ממקומה. תופעה אשר עלולה להתרחש בסוגי הספורט המערבים סיבוב של הברך, או, לחילופין, פגיעה מכאנית ישירה בברך.
  • טיפול:
    – במצב אקוטי – החזרה מידית וקיבוע הברך בסד לשבועיים. לאחר מכן פיזיותרפיה וחיזוק ארבע ראשי.
    – במצב כרוני – פריקות מרובות – ניתוח לשחזור רצועה MPFL אשר אחראית על החזקת הפיקה.
  • קרעים ברצועות הברך הצולבות או הצידיות. בעיה מורכבת וקשה, יכולה לגרום לחוסר יציבות ותתי פריקה של הברך. מרבית הפציעות הן תוצאה של פעילות ספורטיבית עם שינויי כיוון חדים- כדורגל, טניס וכד’.
  • טיפול:
    – חיזוק של ארבע ראשי
    – במידה ולא עוזר – ניתוח לשחזור רצועה.
  • אוסטיאוארתריטיס של הברך  שחיקת סחוס – נחשבת לבעיית הברכיים הנפוצה ביותר בגיל המבוגר. צילומי ברכיים של מטופלים מעל לגיל 45, יגלו לנו כי כמעט אחד מכל שלושה מבני הגיל הזה סובל ממנה. ככל שגילו של הנבדק עולה, גם הסיכון לשחיקה מסוג זה עולה.
  • טיפול:
    – במצב קל- לרוב מקומי- משחות וכדורים נוגדי דלקת, מפיזיותרפיה וטיפולים משלימים.
    – בינוני- זריקות סטרואידים וחומצה היאלרונית, PRP
    – כרוני- ניתוחי – החלפת מפרק ברך
מדוע חשוב להגיע לבדיקה אצל פרופ’ דרקסלר?

באופן כללי פגיעות ברצועות ובגידים מפרק הברך מטופלות על ידי מומחה ספורט.

כאשר הפגיעה היא סחוסית נרחבת במפרק הברך, תישקל האופציה של ניתוח החלפת מפרק.

פרופ’ דרקסלר מעורב בפיתוח הטכניקה החדשנית שמטרתה שימור אנטומיית המפרק, תוך צמצום הפגיעה ברקמות, בשרירים וברצועות הירך או הברך. בנוסף, פרופ’ דרקסלר הינו  מחלוצי השימוש ברובוט בניתוחי החלפות מפרקים.

ניסיונו המקצועי, כמו גם השימוש שעושה הפרופ’ בטכניקות מתקדמות בעת ביצועם של ניתוחים אורטופדיים מורכבים, הופכים את פרופ’ דרקסלר למומחה בכיר בארץ ובעולם בתחום ניתוחי הברך והירך.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם