נמק של העצם באזור המפרק – A VASCULAR NECROSIS (AVN)

נמק אווסקולרי Avascular Necrosis – AVN נובע ממות תאים בעצם הסבכונדרלית (העצם בקצה המפרק מתחת לסחוס). הסיבה לכך לא ידועה אך ההנחה שהנמק נגרם כתוצאה מפגיעה באספקת הדם לאזור.

AVN של ראש ירך עם הרס הסחוס והעצם
AVN גדול ראש פטור שעבר קריסה של הראש. עבר נראה בצילום רנטגן.
לאחר החלפת ירך

 

AVN יכול להתפתח בכל אחד ממפרקי הגוף אך לרוב מפרקים נושאי משקל הם הפגיעים ביותר מפרקי הירך והברך. בארץ מתגלים כל שנה מאות מקרים של AVN, כאשר הסיכון הגבוה ביותר ל- AVN הינו בגברים (ביחס של 8:1 מול נשים), וקבוצת הגיל בסיכון בין גיל 30 עד 50.

למה המפרק נפגע?

הסחוס הינה רקמה חיה שמקבלת את אספקת הדם, העצבוב וחומרי המזון מהעצם הסבכונדרלית ומהנוזל הפרקי (נוזל סינוביאלי). כאשר העצם הסבכונדרלית נפגעת באזור מסוים, הסחוס מעליו לא מקבל אספקת דם ולאורך הזמן עובר נמק אף הוא. ההשלכות התפקודיות של הנמק תלויות הן במיקומו של הנזק במפרק (אזור נושא משקל) והן בגודלו (כמות רקמת הסחוס שעברה נמק). כאשר הנזק גדול באזור נושא משקל, האזור הפגוע יכול לקרוס (שבר סבכונדרלי).

מה הסיבות לנמק?

הסיבות העיקריות ל- AVN לא ידועות אך נמצא כי גורמים מסוימים מהווים סיכון ליצירת AVN כגון שימוש ארוך טווח בסטרואידים, אלכוהול, עישון, טראומה – שבר תוך פרקי, פריקה של מפרק, מחלות מטבוליות שונות, כימותרפיה וקרינה.

האם הנזק הפיך?

לרוב הפגיעה של AVN הפיכה. במקרים בהם הפגיעה בעצם הינה מצומצמת ואינה מלווה בקריסה ו/או בהרס הסחוס והעצם במפרק הפגוע, קיים סיכוי סביר להחלמתה המלאה הפיכה והאזור הנמקי מחלים ומוחלף ברקמת עצם חדשה. במקרים חמורים יותר בהם הסחוס כבר נפגע, האזור נושא משקל ועבר קריסה, אזי תידרש ככל הנראה החלפה של המפרק.

מהם הסימנים המוקדמים לנמק?

כאבים, כאבים כאבים! בנוסף צליעה, הגבלה בהנעת המפרק ופגיעה משמעותית באיכות החיים.

בניגוד למפרק שנפגע משחיקה ששם הכאבים הינם מכאנים – כלומר כאשר מפעילים עומס על המפרק – הליכה, ריצה. במפרק שנפגע מ- AVN קיימים כאבים כל הזמן ללא קשר לפעילות ואף הכאבים העיקריים הם בלילה!

למה כואב כל כך?

המנגנון העיקרי של הגוף לטיפול בכל פגיעה הינו התהליך הדלקתי שבעזרתו מגייס את כל ה”חיילים” (תאים לבנים, תאים בוני עצם, כלי דם, הורמונים, ציטוקינים וכו’) כדי להילחם ולרפא את האזור הפגוע.

התהליך הנמקי בעצם ובסחוס גורם לתהליך דלקתי נרחב באזור ובו הגוף מנסה לרפא את העצם והסחוס הפגועים. התהליך הדלקתי גורם לבצקת ולחץ נרחבים באזור הפגוע ולכאבים עזים. כאשר התהליך הדלקתי שוכך לאיטו, הכאב נרגע וזה סימן שהאזור הבריא.

כמה זמן יש כאבים?

לרוב הכאבים מגיעים לשיא תוך מס’ שבועות (6-8) ושוכחים לאיטם עד לריפוי מלא, בערך 3-4 חודשים. כאשר יש קריסה של העצם במפרק יופיעו כאבים מכאנים בזמן הליכה ופעילות ואז הכאבים יימשכו.

אם כן, כיצד מאבחנים נמק של העצם באזור המפרק?

ישנן מספר שיטות לאבחון מדויק של AVN:

  • מיפוי עצמות – הזרקה של חומר רדיואקטיבי בכמות קטנה שנקלט באזורים בגוף בהם יש פעילות רבה – דלקת, שבר, גידול (אזורים חמים).
  • תהודה המגנטית (MRI) – הבדיקה העיקרית לאבחון ומעקב אחר AVN. בשלבים הראשונים נראה בצקת מפושטת שבהמשך דועכת. זו הבדיקה הרגישה והיעילה ביותר.
  • צילום רנטגן ו- CT רלוונטים בשלב המאוחר כאשר העצם קרסה ואז ניתן לראות זאת בצילום.
כיצד ניתן לטפל ב- AVN?

היות והסיבה ליצירת הנמק לא ברורה, לצערנו לא קיים טיפול שהוכח כמועיל. ישנם מספר טיפולים שעוזרים להתמודד עם הכאב והנזק הפרקי:

  • נוגדי כאב ודלקת – מטפלים בתהליך הדלקתי הנרחב.
  • הזרקות תוך פרקיות של סטרואידים וחומצה היאלרונית – לרוב לא עוזר היות שהדלקת היא בתוך העצם והחומרים לא מגיעים לשם.
  • הורדת עומס מהמפרק – שימוש בהליכון/ קביים.
  • החלפת מפרק – כאשר הנזק למפרק גדול ומלווה בקריסה של העצם, כאבים לזמן ממושך ופגיעה באיכות חיים אזי החלפת מפרק היא האפשרות הטובה ביותר לחזרה לתפקוד מלא ללא כאב.
פרופ’ דרקסלר הינו מומחה בהחלפות מפרקים ברך וירך.

לבחירת הרופא-האורטופד המטפל ישנה חשיבות גדולה מאד, הן באבחון הבעיה בשלביה המוקדמים יותר והן בעת הצורך בביצוע ההליך הכירורגי הנדרש בשלבים המתקדמים של הנמק.

אובחן אצלכם נמק של העצם באזור המפרק?

לתיאום פגישת ייעוץ לקביעת חומרת המצב ולבחינת אפשרויות הטיפול העומדות בפניכם, פנו כבר כיום למרפאתו של פרופ’ דרקסלר במרכז לאורטופדיה מתקדמת בביה”ח אסותא בטלפון 050-4378437.

MRI של ברך עם AVN - החץ מדגים בצקת לשדית בכל העצם כחלק מהתהליך הדלקתי הנרחב (כל האזור הלבן). בעיגול ניתן לראות את ה AVN עצמו - נמק (האזור השחור) עם קריסה של העצם הסבכונדרלית (פס שחור)
החלפת חצי ברך לאחר AVN (המשך של ה- MRI) ברך.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם